OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Navlas stejný případ, jako na těchto stránkách před týdnem zmiňovaní AUSSITÔT MORT jsou i jejich krajané DAïTRO. Ti rovněž dokázali zaujmout při svém živém vystoupení v rámci festivalu Fluff v létě 2008 a jejich tvorbu taktéž možno s úspěchem zařadit do škatulky screamo. Živelnost hudebního projevu mísící se s instrumentální zručností byly těmi hlavními důvody ke spokojenosti z tohoto příjemného vystoupení a navlas stejné pocity přetrvávají i z alba pojmenovaného jednoduše „Y“.
To vychází o rok později, aby vše, co Francouzi předvedli (nejen) na rokycanském pódiu, rozvedla do ještě vyspělejší formy. To nejdůležitější zůstává zachováno. Nahrávka zní přirozeně živelně, nespoutaně, agresivně i jemně zároveň. DAïTRO účelně využívají veškerých prostředků, které jim jejich žánr poskytuje. Pestrá kytarová hra slouží jako výborný odrazový můstek k jejich tvůrčímu rozletu, jenž se nehodlá spokojit s bezpečným pobytem v přízemí. Ačkoliv nejsme svědky nějakých výrazných stylových kotrmelců, kreativní přístup k aranžmá jednotlivých skladeb dokáže „ošálit“ sluch a vnutit pocit poslechu nadžánrové nahrávky. Tento přístup mi byl již velice sympatický při živém poslechu DAïTRO a studiová tvorba všechny atributy ještě zesiluje. Nájezdy elektrických kytar se organicky propojují s příjemným zvukem poloakustických kytarových kudrlinek, které dokážou poskytnout blahodárný tlumící efekt a ve výsledku tak hudbu Francouzů až překvapivě oživit. Zpěv zahrnující v sobě jak hardcorové vyřvávání, angažované deklamování anebo i čistou zpěvnou vokální formu tvoří svým stylovým projevem natolik nedílnou součást kompletní hudební složky, že ani texty odzpívané kompletně ve francouzském jazyce nemusejí znamenat žádný problém. Právě naopak, přirozenost této skupině naprosto vlastní zdobí všechny položky její tvorby.
Album jako celek, ač ve své vyrovnanosti postrádající momentů výrazně čnících nad ostatní, lze rozdělit do dvou částí. Tu první symbolizují výšezmiňované pojmy. Našlapaný a energický úvod nahrávky se může pochlubit perfektní symbiózou všech nejsilnějších zbraní kapely. Že sázka na střední tempa neznamená automaticky červenou pro živelnost a agresi, jasně deklarují úvodní čtyři písně. Silné nosné melodické motivy zaobalené drsnou hardcorovou zvukovou slupkou, mají slušné aspirace se vám uhnízdit v hlavě a opakovaně si vynucovat vaši pozornost. Čistě instrumentální „Part V“ svojí melancholickou náladou znamená menší změnu, po které jakoby se míra agrese postupně snižovala a přenechávala prostor zadumanějším náladám. V dosavadní linii nahrávky to sice neznamená žádný výrazný bod zlomu, ale naopak o přirozeně plynoucí náladový přerod, který však ve velkolepém závěru naváže na emocionálně vyhrocený úvod, čímž se pak logicky uzavře kruh zvaný „Y“.
DAïTRO jsou zajímavý a sympatický úkaz. Můžete jim věřit každou notu, každou myšlenku z jejich angažovaných a vkusných textů a stejně tak jim můžete věřit, že současná pauza, kterou si dali kvůli práci na ostatních hudebních projektech, zároveň znamená i nenucený sběr myšlenek pro další studiové album. Na tom se budou muset tito Francouzi ale velice snažit, protože laťka nasazená tímto kusem se nachází v úctyhodné výšce.
Francouzská screamo škola je prostě zárukou špičkové kvality!
8 / 10
1. Part I
2. Part II
3. Part III
4. Part IV
5. Part V
6. Part VI
7. Part VII
8. Part VIII
9. Part IX
10. Part X
Vinyl Collected (2010)
Y (2009)
Split with SED NON SATIATA (2008)
Disco Tape (2007)
US Tour 7" (2007)
Picture 7" split with AMPERE (2007)
02-05 Retrospective (2006)
Laisser Vivre Les Squelettes (2005)
Split with RAEIN and LHASA (2004)
Split with RAEIN (2004)
Des Cendres, Je Me Consumme (2004)
Daitro (2002)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Purepainsugar
Stopáž: 34:47
Produkce: Santi Garcia
Studio: Ultramarinos - Costa Brava (nástroje), A Better Tomorrow - Lyon (vokály)
Opravdovost, ryzost a velmi osobní hudba - to jsou pro mne DAïTRO. Jejich charisma tkví v tom, že bez jakékoliv pózy nebo siláckého gesta vás dokážou přivinout k sobě a pořádně pomačkat. „Y“ na tom není jinak, poměrně divný název, nic moc obal, ale to co je důležité je vždy uvnitř a to za to v tomto případě rozhodně stojí. Nerad bych tu duplikoval hlavní recenzi, takže jen: pro mne jedna z nejlepších screamo desek z minulého roku.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.